تبلیغات
موسیرز (هیئت ابوالفضلی (ع) تهران ) - سخنرانی در هیئت تهران
123

سخنرانی در هیئت تهران

بسمه تعالی

پس از ماه محرم و صفر، جلسات عادی هیات در شب‌های جمعه برگزار می‌گردد. برنامه هیات به اینصورت برگزار می‌گردد كه ابتدا قرائت قرآن، سپس سخنرانی و در پایان مداحی انجام می‌شود. همچنین طبق پیشنهاد برخی از همشهریان عزیز و موافقت هیات امنای محترم، ماهی یكبار دعای پر فیض كمیل در هیات خوانده می‌شود              

                                                 

                                                                                                                                                                    

آقای مهدی زنگوئی عهده‌دار سخنرانی در جلسات هیات می‌باشد. بر آن شدیم تا به منظور استفاده همه همشهریان محترم از مطالب مطرح شده در جلسات، هر هفته خلاصه‌ای از مباحث در سایت قرار گیرد. لذا خلاصه سه جلسه گذشته به شرح ذیل تقدیم حضور می‌گردد.

ایشان مساله صحت اعمال، قبولی اعمال و نگهداری اعمال را مطرح نمود و دلیل اصلی عدم پیشرفت معنوی، یكسان بودن حالت معنوی در نمازهای یومیه و سست بودن در مواجهه با گناه را عدم توجه به سه موضوع فوق عنوان كرد. به گفته ایشان شرط صحت عمل، انطباق آن با مسائل مطرح شده در رساله عملیه می‌باشد. در ادامه قبولی عمل را منوط به داشتن تقوای الهی دانست. دلیل آن آیه شریفه "انما یتقبل الله من المتقین" به معنی اینكه فقط از متقین پذیرفته می‌شود، می‌باشد.

در خصوص نگهداری عمل ایشان به این نكته اشاره كرد كه همانطور كه اعمال نیك، سیئات را از بین می‌برد، سیئات نیز اعمال نیك را از بین می‌برد. به عبارت دیگر در صورتی كه عمل، صحیح باشد و قبول درگاه الهی هم شود، برای اینكه آن عمل را روز قیامت در نامه عملمان ببینیم می‌بایست از آن در مقابل آفت‌هایی كه دارد محافظت كنیم. مراقبت از عمل نیز تنها منوط به داشتن تقوی است.

ضد تقوی غفلت است. به عبارت دیگر بزرگترین حجاب غفلت می‌باشد. با توجه به اینكه غفلت هفت مرحله دارد تقوی نیز دارای هفت مرحله است. به این معنی كه هر مرحله از تقوی كه حاصل شود یك مرتبه از حجاب غفلت از بین می‌رود.

حضرت علی (ع) می‌فرماید : "ات‍ّقوالله بعض التّقی و ان قلّ، واجعل بینك و بین الله سترا و ان رقّت" به بیان كوتاه یعنی حریم الهی را حفظ كن هر چند اندك، طوری نباشد كه هر وقت به حرام رسیدی بی‌پروا باشی. این حد از تقوی كمترین مرتبه‌ی تقوی است.

ادامه سخنرانی در ادامه مطلب ....

ایشان برای بیان بالاترین مرتبه تقوی به آیه "یا ایّها الّذین امنوا اتّقوالله حقّ تقاته" اشاره كرد و گفت در این آیه خداوند می‌فرماید تقوای الهی را آنطور كه شایسته است و حق تقوی است، حاصل كنید.

تقوا مثل فونداسیون خانه می‌باشد، هرچه تقوی محكم‌تر باشد ایمان مومن نیز محكم خواهد بود و در مقابل ناملایمات و بلاهای روزگار ایمانش را از دست نخواهد داد. مطابق حدیث شریف "المومن كالجبل الرّاسخ، لایحركه العواصف" ایمان مومن مانند كوه است كه با هیچ بادی تكان نمی‌خورد.

ایشان تحصیل تقوی را به دو امر "ایمان مستمر" و "عمل مكرّر" منوط دانستند. حال اینكه ایمان مستمر و عمل مكرر به چه معناست و چگونه حاصل می‌شود نیازمند كسب علم است. لذا ایشان در باب اهمیت علم و وجوب آن احادیثی از ائمه اطهار مطرح نمود و گفت از نظر اسلام یادگیری علم مانند نماز واجب است، مخصوصاً در سه موضوع ذیل:

1. اصول اعتقادات مشتمل بر توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت

2. فقه یا همان احكام رساله عملیه

3. اخلاق یا همان علم مربوط به صفات زشت و زیبای روح

با توجه به اینكه اصول اعتقادات، تقلیدی نمی‌باشد بلكه تحقیقی است و هر شخص می‌بایست در آن به یقین برسد، شرح این علم به سال‌های آینده موكول گردید. لذا بنا به نظر ایشان، ان شاءالله در جلسات هیات دو علم فقه و اخلاق تشریح خواهد شد.



[ شنبه 1393/10/20 ] [ ساعت 10 و 43 دقیقه و 46 ثانیه ] [ مهدی زنگوئی مدیریت سایت ]